سیالات غیر نیوتنی

سیالات غیر نیوتنی
ارسال در تاريخ چهار شنبه 4 اسفند 1390برچسب:, توسط gh.mostafa

آیا شما تا به حال یک مایع را با زدن ضربات آهسته به آن به جامد تبدیل کرده اید ؟ در این آزمایش شما یک چنین مایعی را می سازید . 


برای این آزمایش شما احتیاج دارید به :

1- نشاسته ذرت ( در حدود¼ فنجان یا 60 سانتی متر مکعب )

 

2-آب (در حدود ¼فنجان یا 60 سانتی متر مکعب )

 

3-یک ظرف برای مخلوط کردن

 

4- روزنامه

 

یک ورق روزنامه را روی میز پهن کرده و ظرف را روی آن قرار دهید . 4/1فنجان آرد نشاسته خشک را در کاسه ریخته و 8/1فنجان ( 2 قاشق غذا خوری یا 30 سانتی متر مکعب ) از آب را به نشاسته ذرت اضافه کرده و آهسته بهم بزنید . آب را آهسته با هم زدن به مخلوط اضافه کنید، تا همه پودر مرطوب شود .به اضافه کردن آب ادامه دهید تا اینکه نشاسته ذرت هنگامی که آنرا آهسته هم می زنید شبیه به مایع شود .

 

هدف شما ساختن مخلوطی است که هنگامی که آنرا آهسته هم می زنید شبیه یک مایع غلیظ به نظر می رسد و هنگامی که با قاشق یا انگشت روی ان ضربه می زنید شبیه یک جامد به نظر می رسد . ( اگر مخلوط شما همچنان مایع می ماند ، نشاسته ذرت بیشتری اضافه کنید . )

 

یک قاشق نشاسته ذرت در کف دستتان بریزید  سپس آهسته به صورت یک توپ در آورید . یک مدت بوسیله مالیدن آن میان دستانتان آنرا تحت فشار قرار دهید . نشاسته جامد می ماند ، مالش را متوقف کنید . نشاسته داخل گودی دستتان ذوب می شود .

 

می توانید در باره تستهای دیگری که با آن می توان انجام داد فکر کنید ؟

 

چرا مخلوط نشاسته چنین رفتار می کند ؟

 

به یک پیاده رو شلوغ فکر کنید . آسانترین راه گذشتن از میان جمعیت آهسته حرکت کردن و پیدا کردن یک راه میان مردم است . اگر شما شروع به دویدن کرده و به میان جمعیت بروید شما سریعا بی محابا به یک نفر برخورد کرده و

 

نمی توانید خیلی دور بروید .

 

این شبیه چیزی است که در مخلوط نشاسته اتفاق می افتد .

 

نشاسته جامد مانند آدمها رفتار می کند . فشار آهسته انگشتان شما به مخلوط اجازه می دهد که نشاسته از راه خارج شود . اما ضربه سریع به مخلوط ، به ذرات جامد نشاسته اجازه نمی دهد که از روی یکدیگر بلغزند و از میان انگشتان شما خارج شوند .

 

ما اصطلاح ویسکوزیته را برای بیان عدم تمایل مایعات برای جاری شدن بکار می بریم . آب که ویسکوزیته کمی دارد به راحتی جریان می یابد . عسل در دمای اتاق ، با داشتن ویسکوزیته بالا کندتر ار آب جریان می یابد . اگر شما عسل را گرم کنید ویسکوزیته پایین می آید و راحتتر جریان می یابد . بیشتر سیالات شبیه آب و عسل رفتار می کنند . در این نوع مایعات ویسکوزیته فقط به دما بستگی دارد چنین سیالاتی را " سیال نیوتنی " می نامیم . چون این رفتار اولین بار توسط ایزاک نیوتن شرح داده شد .( هنگامی که او قانون جاذبه و دیفرانسیل پیشرفته را کشف نکرده بود  )

 

مخلوط نشاسته ذرت " غیر نیوتنی " نامیده می شود چون ویسکوزیته آن به نیرویی که به مایع وارد می شود و یا سرعت حرکت چیزی در مایع بستگی دارد .

 

مثالهای دیگری از سیالات غیر نیوتنی شامل کچاپ ، بتونه و شن روان است .

 

شن روان شبیه مخلوط نشاسته ذرت است . اگر شما برای خلاصی از شن روان تقلا کرده و دست و پا بزنید ، بر  آن فشار وارد کرده و سخت شده و گریز از آن مشکلتر می شود .

 

راهی که برای گریز از شن روان توصیه می شود حرکت آهسته روی زمین سخت است . شما باید روی آن دراز بکشید . با اینکار وزن شما روی منطقه وسیعی توزیع می شود و فشار کاهش می یابد .

 

سس کچاپ بر عکس آن است . ویسکوزیته آن تحت فشار کاهش می یابد . به همین دلیل تکاندن ( فشار دادن ) بطری کچاپ جاری شدن آنرا راحتتر می کند  .

 

توصیه : قبل از اینکه مخلوط نشاسته ذرت را در فاضلاب بریزید ، ابتدا آنرا با مقدار زیادی آب رقیق کنید .

 

فکر می کنید هنگامی که ماده نیمه مایع نیمه جامدی که تهیه کرده اید توسط آب درون فاضلاب تحت فشار قرار

 

 می گیرد چه اتفاقی برای آن می افتد ؟

 

بله فاضلاب گرفته می شود .

 

منبع :   

 

CHEMICAL   DEMONSTRATIONS( A  Hand book  for  Teachers Of  Chemistry)            - 1                    

 

2- سایت              Home    Experiments Chemistry

این مطلب را از سایت www.pdm14.ir گرفتم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







پیج رنک

آرایش

طراحی سایت